TILMELD DEM SØSTRENE GRENES PRESSELISTE

* Skal udfyldes
Angiv medietype (vælg en eller flere):

Har De yderligere spørgsmål, kontakt Søstrene Grenes presseafdeling

1 september, 2017

Aarhus, 01.09.2017 – International ekspansion og stærk vækst i eksisterende butikker løfter omsætningen i Søstrene Grenes Holding ApS med næsten 40 procent i regnskabsåret 2016/2017.

Søstrene Grenes Holding ApS kan igen se tilbage på en periode, hvor begejstrede kunder i stort antal har besøgt Søstrene Grene-butikkerne i de 12 forskellige lande.

Den begejstring kan aflæses i regnskabsåret 2016/2017, som virksomheden afsluttede 30. april, og som viser, at omsætningen er steget med næsten 40 procent i regnskabsåret. Ledelsen forventer desuden en omsætning på mere end 1,5 milliarder kroner i 2017 i butikkerne, som ved årets udgang forventes at nærme sig et antal på 200.

”Vi er utroligt glade for og stolte over, at kunderne tager så godt imod os over det meste af Europa samt i Japan” siger CEO og medejer Mikkel Grene.

”Vi ser et kæmpe potentiale for at åbne mange butikker i de kommende år, da vi har fået godt fat på nogle store, interessante markeder.”

”Først og fremmest er det dog positivt, at vi nu for femte år i træk oplever en årlig vækst på mere end 5 procent på like for like-butikker – det vil sige omsætning uden de nyåbnede butikker. Det viser, at kunderne tager godt imod vores nye tiltag inden for eksempelvis design, nye produktkategorier og kampagner,” tilføjer Mikkel Grene.

”Vi kan se, at vi år for år opbygger en større og større loyal kundegruppe, som sætter stor pris på den helt særlige butiksoplevelse, de får i Søstrene Grene. Det forpligter os til at arbejde endnu hårdere på at skabe gode oplevelser for kunderne, og det er en forpligtelse, vi er meget opsatte på at løfte. Det er samtidig vigtigt for både os og vores franchisepartnere, at væksten ikke kun kommer gennem ekspansionen.”

Kunden er fokus

”Vi ser væksten som et resultat af, at vi konstant holder fokus på, hvordan vi kan skabe værdi for kunderne og give dem lidt mere end de forventede. Vi bestræber os på, at det skal være en vidunderlig oplevelse at være kunde hos Søstrene Grene,” lyder det fra Mikkel Grene.

Det viser sig i butikkerne, hvor den hyggelige stemning, behagelige lyssætning og klassiske musik i højtalerne skal skabe små pauser fra den travle hverdag.

Og det gælder for produkterne og designs, hvor Søstrene Grene de seneste år har satset mere og mere på eget design for at sikre sig, at kunderne altid kan finde unikke og nutidige produkter på hylderne. Et hold af skandinaviske designere med base på hovedkontoret i Aarhus udtænker løbende nye designs, og særligt de store interiør-kollektioner i marts og september har for vane at skabe lange køer foran butikkerne, når produkterne rammer butikkerne.

Men også kategorier som papirvarer, hobby, gaveartikler og køkken fylder efterhånden godt i omsætningen hos de to søstre, der går under navnet Anna og Clara.

Også på de sociale medier kan kunderne blive del af Anna og Claras vidunderlige verden, og Søstrene Grene har en tæt og hyppig dialog med deres mere end to millioner følgere fra hele verden på tværs af medie-platformene. I 2017 rundede Anna og Clara en ny milepæl, da de indtog førstepladsen på Facebook som det mest fulgte brand i Danmark foran internationale megabrands som H&M, Coca Cola og McDonald’s, ifølge Socialbakers.com, der samler data om sociale medier.

”Vi er meget stolte og beærede over, at så mange vælger at følge med hos os. Vi forsøger at bringe den særlige oplevelse og stemning fra butikkerne ind på den digitale scene, og også her forsøger vi altid at give vores kunder noget ekstra, hvad end det handler om boliginspiration, DIY-videoer eller kundeservice” fortæller Mikkel Grene.

Fornyelse er også et kodeord i virksomheden. Produktudvalget skifter hele tiden, og hver uge rammer 30 – 40 nye produkterne butikkerne, hvoraf mange aldrig kommer igen.

”Vores evne og vilje til hele tiden at forny og udvikle os selv er blevet endnu mere vigtig i den foranderlige verden, vi lever i. Vi skal hele tiden være klar til at udfordre os selv og vores kunder med nye idéer og tiltag,” fortæller Mikkel Grene.

Værdikæden finpudses løbende

Fornyelsen og udviklingen er resultatet af målrettet strategi og mærkbare investeringer hos Søstrene Grene.

I løbet af de sidste to til tre år er medarbejderstaben fordoblet på hovedkontoret i Aarhus, og der er i regnskabsåret foretaget massive investeringer i at få fodfæste i nye lande gennem syv lokale joint venture-selskaber.

Endelig er Søstrene Grene ved at opføre et nyt logistikcenter i Aarhus med en forventet pris på 185 millioner DKK. Logistikcentret skal erstatte de nuværende fire lagercentre ved årets udgang og nedbringe logistikomkostningerne per butik, så kunderne fortsat kan gøre en god handel hos Anna og Clara.

Med det i baghovedet er det ekstra positivt for Søstrene Grene, at kunderne tager så godt imod i de nye lande, og at de store investeringer i ansættelse af nye medarbejdere også skaber vækst i de eksisterende butikker. For eksempel har flagship-butikken i Aarhus fordoblet sin omsætning over de sidste fire år, uden at ændre på butikkens størrelse.

”Vi kan se, at vi år for år løfter kvaliteten i alle led af vores værdikæde, fra vi henter varen hos producenten, til den lander på hylderne i butikkerne. Vi ansætter flere, dygtige medarbejdere og investerer strategisk, og det kan kunderne heldigvis også mærke ude i butikkerne,” siger Mikkel Grene.

”Det har været nogle år med store investeringer, men vi har også bygget et stærkt fundament, som gør os i stand til at øge antallet af butikker markant, uden at omkostningerne følger med i samme grad”.

På den baggrund forventer Mikkel Grene, at virksomheden også i indeværende år vil opleve en flot vækst og udvikling både på top og bundlinje.

Nøgletal Søstrene Grenes Holding ApS 2016/17 (regnskabsåret sluttede 30/4):
• Omsætningsvækst på næsten 40 procent
• Bruttofortjeneste på 179 millioner DKK (mod 128 millioner året før)
• Cashflow fra ordinær drift: +76 millioner DKK
• Egenkapital pr. 30/4: 172 millioner DKK.

Faktaboks

Søstrene Grene er en familieejet og -drevet koncern med stærke, positive værdier og en unik kultur.
Søstrene Grenes Holding ApS er selskabet, der samler virksomhederne relateret til Søstrene Grene ejet af Cresten Grene og Mikkel Grene.
Forretningen består af engros-virksomhed relateret til import og eksport af varer til Søstrene Grene-butikkerne, samt detail-aktiviteter i egne butikker og butikker delvist ejet gennem joint venture-selskaber. Ud over de selvejede og delvist selvejede butikker, er der et stort antal Søstrene Grene-butikker ejet og drevet af franchisetagere.
Alle rettigheder relateret til Søstrene Grene-brandet er ejet af engrosvirksomheden Søstrene Grenes Import A/S, som er et fuldt-ejet datterselskab af Søstrene Grenes Holding ApS.
I dag er der over 150 Søstrene Grene butikker, og de fordeler sig på Danmark, Norge, Sverige, Island, Nederlandene, Frankrig, Spanien, Tyskland, England, Nordirland, Irland og Japan.

For yderlige information og fotos:

pr@sostrenegrene.com